anne-dorval-and-antoine-olivier-pilon-in-xavier-dolans-mommy
středa | 12. 11. 2014 | 19:30
60 Kč // 40 Kč (pro držitele průkazu AČFK)
Mommy
| | |
139 min.

režie: Xavier Dolan | scénář: Xavier Dolan | hudba: Noia | hrají: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément, Alexandre Goyette, Patrick Huard

↓ Stáhnout v PDF

MAMI!

MOMMY. Kanada/Francie 2014, 139 min., české titulky, 2D. Režie a scénář: Xavier Dolan. Kamera: André Turpin. Hudba (původní): Noia. Hrají: Anne Dorval (Diane „Die“ Després), Antoine-Olivier Pilon (Steve O´Connor Després), Suzanne Clément (Kyla), Alexandre Goyette (Patrick), Patrick Huard (Paul), Pierre-Yves Cardinal (Strážce č. 1).

Pátý celovečerní film teprve pětadvacetiletého kanadského tvůrce Xaviera Dolana začíná uvozením pravidel fikčního světa a nastíněním vývoje vyprávění: „Ve fiktivní Kanadě nastoupí během federálních voleb v roce 2015 nová vláda. Ta o dva měsíce později představí legislativní program S-18, návrh reformy zákonů kanadského zdravotnictví. Přesněji řečeno, vysoce kontroverzní zákon S-14 stanovuje, že v případě finanční nouze nebo fyzického či psychologického ohrožení může rodič odpovědný za dítě s těžkými poruchami chování využít morální a zákonné právo svěřit své dítě libovolné veřejné instituci, a to bez jakéhokoliv soudního procesu. Toto je příběh Diany ,Die´, ženy, jejíž osud, zdá se, úzce souvisí s touto záležitostí.“

Mami! ovšem není příběhem Diany, ale filmem o matce (Anne Dorval) a synovi (Antoine-Olivier Pilon). V souvislosti s důrazem na rodinný vztah je zmiňován Dolanův debut Zabil jsem svou matku. Srovnání těchto dvou snímků, které se v kritických textech často objevuje, se zakládá pouze na podobnosti ve vztahové dynamice postav. Jinak jde o dva zcela odlišné tituly - a tím nemám na mysli pouze mnohokrát zmiňované větší pochopení pro matku, kterému v prvotině zabraňovalo omezení se na jednu ústřední postavu (homosexuálního syna) a uzpůsobení snímku jeho vnímání. Nejde ani o samotným Dolanem na tiskové konferenci zdůrazněný fakt, že Mami! není auto-biografická.

Mnohem důležitější je to, co zahraniční kolegové ve svých festivalových reflexích označovali jako „vyzrálost“, kterou vztahovali k režisérově/scenáristově stylu. Zatímco
u předchozích snímků excesivnost stylu vyvolávala rozporuplné ohlasy a obvinění z manýrismu, u posledních dvou „dolanovek“ bylo umírnění chápáno jako dospění tvůrce, který z okouzlení z možností média přešel k větší promyšlenosti používaných postupů.

Změna v poetice je spíše dána příklonem k žánrovým konvencím, nikoliv uzpůsobením formálních postupů prožitku postav(y). Tom na farmě je thriller, v případě Mami! máme co dočinění s melodramatem. Melodramatem v podobě, v jaké je známé z dob klasického hollywoodu, když tomuto žánru zasvětili valnou část své filmografie tvůrci jako Douglas Sirk anebo Nicholas Ray. Zasazení do nedaleké budoucnosti, které se dá vyčíst z citátu výše, nemá fungovat jako rušivý sci-fi rámec, jež by působil v psychologickém dramatu o naději nepatřičně. Naznačením, jak vše skončí, se jenom zdůrazňuje nemohoucnost postav jakkoliv ovlivnit svůj osud, protože je nad nimi vyšší moc, která jim příliš nepřeje.

Pasivita postav, zmítaných okolnostmi, je umocněna i použitým formátem, který je velmi netradičně v poměru jedna ku jedné, přičemž se ve vybraných scénách roztáhne ze své čtvercové podoby do celé šíře. Užití 1:1 má hned několik možných výkladů, od vyjádření mentálního stavu některé z postav přes uzavření ve vlastním světě u obou protagonistů (matky, syna) až k nemožnosti vymanění se z předem daného soukolí událostí.

Poslední možný výklad by odpovídal normám melodramatu, v rámci kterého mohly být
a také byly vyjadřovány společenské kritické postoje. Douglas Sirk mohl tepat do předsudků vůči Afroameričanům, představitel New Queer Cinema Todd Haynes ve svém sebeuvědomělém přepracování sirkovských postupů v Daleko do nebe zase do netolerance vůči sexuálním menšinám. Dolan jakožto homosexuální filmař, jenž ve všech předchozích podívaných měl alespoň jednu ústřední gay postavu, ovšem tentokrát nenatočil queer film. Alespoň by se to vzhledem k melodramatičnosti celku mohlo na první pohled zdát. Mami! přesto queer je, a to ne díky uvedení na Mezipatrech. Je melodramatem o společnosti, která se zbavuje čehokoliv vymykajícího se „normálu“.

Marek Slovák

Kanadský režisér Xavier Dolan patří mezi nejvýraznější osobnosti současné světové kinematografie. Za sebou má již pět úspěšných snímků, z nichž nejnovější je právě snímek Mami! Film mladého režiséra vypráví o bouřlivém vztahu mezi matkou a synem, který trpí poruchou ADHD. Mami! byl uveden letos na festivalu v Cannes, kde získal prestižní cenu poroty.

Film promítneme v originálním znění s českými titulky.