8-velky
středa | 4. 05. 2016 | 19:30
60Kč / 40Kč (s kartičkou AČFK)
| | |
138 min.

režie: Federico Fellini | scénář: Federico Fellini, Brunello Rondi, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli | kamera: Gianni Di Venanzo | hudba: Nino Rota | hrají: Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Anouk Aimée, Sandra Milo, Rossella Falk, Annibale Ninchi, Barbara Steele, Madeleine Lebeau, Jean Rougeul, Eddra Gale, Guido Alberti, Caterina Boratto, Maria Antonietta Beluzzi, Giulio Paradisi, Rossella Como, Polidor, Mino Doro, Mario Pisu, John Karlsen, Roberto Nicolosi

↓ Stáhnout v PDF

Jak přeměnit tvůrčí krizi v umělecké dílo?

„Já vím, o čem chceš vyprávět. O zmatku v nitru člověka. Ale musíš to říct jasně, aby tomu lidi rozuměli…“

                Snad všichni velcí tvůrci světové kinematografie si prošli větší či menší tvůrčí krizí. A klasik italského filmu Federico Fellini nebyl výjimkou. Po kritických i diváckých úspěších filmů jako Silnice, Cabiriiny noci nebo Sladký život už zdánlivě neměl kam stoupat. Sice mu bylo teprve třiačtyřicet, ale po tvůrčí stránce se zdál být zcela vyčerpán.

                A stejně je na tom i hlavní hrdina filmu 8 ½ Guido. Stejná profese, stejný věk, stejný problém. Fellini totiž našel geniální způsob, jak ze své krize těžit. Kompletně ji otiskl na stříbrné plátno. A vytvořil tak jedno z největších mistrovských děl své kariéry. Propojil v něm témata ze svých dřívějších filmů, je tady tak přítomná kritika bezuzdných poměrů vyšších vrstev italské společnosti a hlavní hrdina, který v nich ztrácí svou vlastní identitu. Zároveň pak ustanovil další směřování své kariéry, když základní narativní linii (Guidova snaha o překonání krize a natočení nového filmu) obohacuje fantaziemi hlavního hrdiny.

                Ten se vrací do svých dětských let, hledá v nich inspiraci pro svůj současný život i pro svou práci. Zároveň vidíme jeho fantaskní vize světa, které jsou již zcela oproštěné od reality. 8 ½ se tak odehrává na pomezí snu a reality, dětství a dospělosti, čímž zapadá do pozdější fáze režisérovy kariéry a připomíná díla jako Amarcord nebo Satyricon.

                Zároveň nám předkládá fascinující, komplexní obraz hlavní postavy. Opravdu, o zmatku v nitru člověka před Fellinim tímto způsobem nikdo jiný nevyprávěl. Na Guida nahlížíme hned několika různými způsoby. Vidíme ho jako sebevědomého sukničkáře, krizí zmítaného zoufalce, ale i jako dítě, jako člověka smířeného se svým osudem a v několika dalších polohách. A právě neustálé prolínaní mezi jeho skutečným vědomím a představami z něj činí něco víc, než pouhou režisérovu figurku. Je to výrazně autobiografický otisk Felliniho na stříbrné plátno. Otisk, který je natolik univerzální, že pravděpodobně nikdy nezestárne.

Tomáš Poštulka

Na pomezí snu a reality. V roztříštěnosti režisérské sebereflexe. Tam někde se ocitl Federico Fellini při tvorbě tohoto radikálního snímku. Tam někde se často nacházíme my sami. Proto jsme se rozhodli zvolit tento film pro poslední projekci letního semestru. Dřív než se s námi vydáte do parků a vzdálenějších míst pod širým nebem, přijďte si vychutnat Krásný zmatek (tak film až do poslední chvíle sám tvůrce nazýval). Příběh o filmovém režisérovi, který se ocitá v profesní i osobní krizi, zmítán krásou žen i hledáním smyslu života.

Film promítneme v originálním znění s českými titulky.